Publikasjoner
Skoletilbudet Ulven i Aftenposten 13.juni 2024
Aftenposten publiserte 13. juni 2024 en forsideartikkel om skoletilbudet Ulven i Oslo.
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
Her kan du lese sammendraget av Tor Freyrs artikkel.
Vilje frem for talent
På tværs af hele skole- og uddannelsessystemet er der gennem de seneste år taget flere initiativer til pleje og fejring af særlige talenter.
Sociale kompetencer overset i uddannelsespolitik
Det er svært at blive anerkendt som bidragyder til samfundet, hvis man ikke har gennemført en formel kompetencegivende uddannelse.
Konsekvenspædagogik er vejen frem
Snakkepædagogik virker ikke mod uro, mobiltelefoner og mobning i skolen og andre pædagogiske miljøer, mener udviklingschef.
Konsekvenser og straf
Begrebet konsekvens er blevet til et ”modeord”, ikke mindst i politiske kredse, hvor det bliver brugt som et straffende begreb. Jens Bay, som er chef for Træningsskolens ...
Tanker rundt en god yrkesutdanning
Vi må legge vekt på sosial handlingskompetanse både for faglig læring og for å forberede ungdom på arbeidslivet.
Spredningen af det pædagogiske ejerskab
Jeg har altid gjort en dyd ud af at fastholde, at der ikke findes nogen pædagogisk sandhed, men derimod pædagogiske holdninger. Det har sammenhæng med, at konsekvenspædagogikken har en ...
Spillet mellem teknokrati og pædagogik
Hvad er så udfordringerne, når man skal realisere hovedformålene, når „kunnskapsløftet“ skal gøres til virkelighed i skolen, spørger Stein Pettersen.
Sosial handlingskompetanse – i ulike praktiske virkeligheter
”Karakteren skabes, og den skabes af individet selv ud fra dets biologiske forudsætninger og gennem individets subjektive fortolkning af den ydre verden, den sociale virkelighed, og det er det, ...
Pædagogik, kultur og struktur er metodernes forudsætning
Arbejdet med metoderne nødvendiggør at der udvikles klare normer og regler der fastlægger rammen for den sociale læring.
Når pædagogik gøres til teknik
Jeg har til brug for denne leder om den pædagogiske udvikling valgt at gå tilbage i tiden til den norske filosof Hans Skjervheim, der i begyndelsen af 1970´erne i flere sammenhænge rejste en ...
Metodevalg og grundsyn hænger sammen
Uden fastholdelse af grundsynet kan begreberne straf og konsekvens blive synonymer.
Mesterlære og teoretisk ressours for Konsekvenspedagogikken
I forbindelse med min masteroppgave om tømreropplæring ved Laksevåg videregående skole brukte jeg teorier fra Mesterlære og Konsekvenspedagogik for å belyse problemstillinger om social læring. ...
Kunnskapsløftet, fra ord til handling og felles pedagogisk forankring
Alle videregående skoler i Akershus fylkeskommune skal ha en beskrevet pedagogisk forankring som angir mål og rammer for den pedagogiske innsatsen på skolene. Strømmen og Bjertnes videregående ...
Konsekvenspædagogikkens forståelse for sociale normer
Konsekvenspædagogikkens stærke vægtlægning af social læring har fået mange til at anlægge det synspunkt, at der er tale om en pædagogik hvis sigte er social adfærdsregulering. Men en sådan ...
Konsekvenspædagogikkens aktuelle status og fremtidige udviklingskraft
Samtale med Jens Bay om baggrunden for pædagogikkens popularitet, udvikling, forholdet til opdragelsen, eksistentialismen og social læring.
Konsekvenspædagogikken bygger bro mellem filosofi og den pædagogiske praksis
Hva fører filosofisk refleksjon i pedagogikk med seg, og hvilke følger kan slike refleksjoner få for pedagogen og pedagogikken?
Pædagogikken skal være didaktikkens lokomotiv
Praksisbølgen skylder ind over alle uddannelsesområder og mange teoretikere og uddannelsespolitikere er i fuld gang med at forsøge at genoplive den forsvundne mesterlære for at finde et ...
Pædagogik skal finde sin nødvendighed i samspillet mellem individ og samfund
I efteråret udgiver Borgens Forlag Jens Bay´s nye bog om Konsekvenspædagogikken og i dette interview kommer han nærmere ind på de holdninger og synspunkter som den nye gennemtænkning af ...
Om at (gen)finde pædagogikken
Jens Bay kommer i dette indlæg rundt om en række refleksioner over pædagogik og de problemer der er knyttet til, at denne faglige disciplin i moderne tid mangler er konkret genstandsfelt.
Menneskesyn bør være i centrum i al pædagogik
Ofte stilles det spørgsmål, om forudsætningen for at arbejde med konsekvenspædagogikken er, at man som pædagog eller lærer kan tilslutte sig det menneskesyn som ligger til grund for den? Svaret ...
Konsekvenspædagogikkens uddannelsesprincipper
Noter om de metodiske holdninger og nogle didaktiske synspunkter om praksisorienterede uddannelsers tilrettelæggelse.
Konsekvenspædagogikkens filosofiske grundtænkning
Noter om pædagogikkens filosofiske baggrund, inspiration og om videnskapssynet.
Konsekvenspedagogikk – en negativ klang på en positiv tilnærming…
I forbindelse med masterstudiet i pedagogikk møtte jeg ofte på en negativ eller manglende forståelse når jeg trakk fram konsekvenspedagogikken. En amanuensis satte et tydelig likhetstegn mellom ...
Kan tidens skole lære unge å være menneske i kunnskapssamfunnet?
Det konsekvenspedagogiske perspektivet på sosial læring utfordrer oppdragelsesbegrepet. Dette skjer med bakgrunn i en erkjennelse av at individet selv setter grenser for påvirkningen og selv ...
Fra filosofi til handling – “Veiledning i et konsekvenspedagogisk perspektiv”
Konsekvenspedagogikk har sitt teoretiske utgangspunkt i eksistensiell filosofi, og veiledning i form av samtale og dialog står sentralt i utøvelsen av denne pedagogikken. Veiledning er et uklart ...
Forventninger er bekreftelser av andres menneskeverd
En samtale med Einar Øverenget. Hva tenker filosofen, uten tilknytning til det konsekvenspedagogiske fagmiljøet, om problemstillinger knyttet til begreper som angst, livsmestring, pedagogikk, ...
Den sociale handlingskompetence set i en praktisk pædagogisk sammenhæng
Forståelsen af den social handlingskompetences praksis er en nødvendighed for at modvirke behandlings og adfærdstænkning i udøvelsen af pædagogikken.
Den personlige udfordring ved at være leder i en holdningsstyrt virksomhet
I holdningsstyring skal møte mellom den pedagogiske og den konkrete virkelighet danne rame for hvilke metodisk tilnærminger man kan ta i bruk i den aktuelle situasjon.
Den metodiske praksis er en stor udfordring
Efter det er blevet fremlagt for medarbejderne i TAMU, er der en betydelig større opmærksomhed på, hvordan metoderne bliver anvendt. Samtidig er der også mere fokus på, at medarbejdere kan ...
Ad. maktutøvelse i norsk skole
I den senere tid dukker det opp både aviskronikker og politiske innspill der man tar et oppgjør med manglende disiplin og maktmidler i dagens norske skole. Ønskene understrekes ofte med mer makt ...
Aktuelt
Skoletilbudet Ulven i Aftenposten 13.juni 2024
Aftenposten publiserte 13. juni 2024 en forsideartikkel om skoletilbudet Ulven i Oslo.…
Velkommen til Konsekvenspedagogisk Forums årskonferanse 2024
Formålet med årets konferanse er å undersøke og reflektere over arbeid med sosial handlingskompetanse, både hva det betyr i dag, men også i et historisk - og fremtidsperspektiv. …
Årskonferanse 2023
25.-26. oktober ble årets konferanse gjennomført, på TAMU Center Vitskøl.…