Om konsekvenspedagogikk

Introduksjon

Introduksjon

Konsekvenspedagogikk er en teori om sosial læring med en klar forankring i humanisme og eksistensialistisk filosofi. Konsekvenspedagogikk vektlegger at alle mennesker er tenkende, villende og handlende.

Metodene i konsekvenspedagogikken

Metodene i konsekvenspedagogikken

I konsekvenspedagogikken er det beskrevet fire metoder som anvendes for å legge til rette for elevenes sosiale læring. Grunnlaget for bruk av metodene er de 7 tesene, mens formålet med metodene er å gi eleven mulighet til selvdannelse og å utvikle sin sosiale handlingskompetanse.

Publikasjoner

Konsekvens og eksistens

Her kan du laste ned PDF-filer av eldre utgaver av tidsskriftet.…

Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag

Her kan du lese sammendraget av Tor Freyrs artikkel.…

Vilje frem for talent

På tværs af hele skole- og uddannelsessystemet er der gennem de seneste år taget flere initiativer til pleje og fejring af særlige talenter.…

Sociale kompetencer overset i uddannelsespolitik

Det er svært at blive anerkendt som bidragyder til samfundet, hvis man ikke har gennemført en formel kompetencegivende uddannelse.…