Om konsekvenspedagogikk
Introduksjon
Konsekvenspedagogikk er en teori om sosial læring med en klar forankring i humanisme og eksistensialistisk filosofi. Konsekvenspedagogikk vektlegger at alle mennesker er tenkende, villende og handlende.
Pedagogikkens filosofiske bakgrunn og menneskesyn
Konsekvenspedagogikken er forankret i eksistensiell filosofi og en humanistisk forståelse hvor menneskets frihet er i sentrum.
Teorier i konsekvenspedagogikken
Her finner du en oppsummerende oversikt over teorigrunnlaget i konsekvenspedagogikken.
Metodene i konsekvenspedagogikken
I konsekvenspedagogikken er det beskrevet fire metoder som anvendes for å legge til rette for elevenes sosiale læring. Grunnlaget for bruk av metodene er de 7 tesene, mens formålet med metodene er å gi eleven mulighet til selvdannelse og å utvikle sin sosiale handlingskompetanse.
Publikasjoner
Konsekvens og eksistens
Her kan du laste ned PDF-filer av eldre utgaver av tidsskriftet.…
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
Her kan du lese sammendraget av Tor Freyrs artikkel.…
Vilje frem for talent
På tværs af hele skole- og uddannelsessystemet er der gennem de seneste år taget flere initiativer til pleje og fejring af særlige talenter.…
Sociale kompetencer overset i uddannelsespolitik
Det er svært at blive anerkendt som bidragyder til samfundet, hvis man ikke har gennemført en formel kompetencegivende uddannelse.…