Årskonferansen 2018
Tema for årskonferansen 2018 var «Dannelse – mellom livsmestring og jobbmestring»
På årskonferansen undersøkte vi hvordan konsekvenspedagogikken kan bidra til å skape sammenheng mellom sosiale og faglige læringsmål – mellom livsmestring og jobbmestring.
Utdanningspolitikken har i mange år lagt vekt på å øke fagligheten og å få flere unge raskere igjennom utdanningssystemet. Nå ser det allikevel ut til at dannelse og sosiale verdier får stadig mer plass og oppmerksomhet i debatten.
Konsekvenspedagogikken har i alle år vektlagt sammenhengen mellom sosial og faglig læring, fordi sosial kompetanse er forutsetningen for å bidra i det faglige fellesskapet. Uansett hvor faglig sterk den enkelte er, må vedkommende forholde seg til andre for å utvikle seg. Derfor er konsekvenspedagogikkens hovedoppgave å skape forutsetningen for sosial selvdannelse.
Foredragsholdere:
Lars Geer Hammershøj
Jens Rasmussen
Espen Petterson
Kristian Sørensen
Dokumenter:
Invitasjon og program – last ned pdf
Publikasjoner
Skoletilbudet Ulven i Aftenposten 13.juni 2024
Aftenposten publiserte 13. juni 2024 en forsideartikkel om skoletilbudet Ulven i Oslo.…
0-publikasjoner mal
Lim inn introen her…
Konsekvens og eksistens
Her kan du laste ned PDF-filer av eldre utgaver av tidsskriftet.…
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
Her kan du lese sammendraget av Tor Freyrs artikkel.…