De 7 tesene
1. TESE:
Om den sosiale interaksjonen
Når pedagogikkens formål er sosial læring og målet er sosial handlingskompetanse, skal det i den pedagogiske praksisen legges vekt på den sosiale interaksjonen.
2. TESE:
Om det individuelle
Læring er et individuelt og ikke et kollektivt anliggende, og derfor skal det i de pedagogiske metodene legges maksimalt vekt på at individet har eierskap til sin individuelle væremåte.
3. TESE:
Om viljen til å ville
Pedagogikk handler om å styrke individets vilje til å ville noe annet enn det som har vært gjort så langt siden vi ikke kan nå lengre enn hva som er elevens vilje.
4. TESE:
Om handlingens betydning
Gjennom vektlegging av handlingen eller det som eleven viser, kan vi på det metodiske plan oppheve den tilgangen at elevene skulle være i besittelse av uforanderlige egenskaper som ikke kan endres på gjennom pedagogikk.
5. TESE:
Om konsekvens og straff
En avgjørende forutsetning for å benytte konsekvenspedagogiske metoder er at konsekvensene gjøres til et ledd i læringen. De skal være valgt og derfor skal de også være kjent på forhånd. I motsatt fall vil det være snakk om straff.
6. TESE:
Om logikk og konsekvens
Svaret på elevenes handlinger og arbeidet med konsekvenser skal bygge på logikk for å sikre at elevene ikke blir et offer for følelsesmessige stemninger og ulogiske beslutninger.
7. TESE:
Om situasjonens betydning
I en pedagogikk hvor handlinger og deres konsekvenser utgjør et viktig grunnlag for den sosiale læringen, er kunsten å kunne ta utgangspunkt i situasjonen og dermed kunne beskrive den så forutsetningsløst som mulig uten innblanding av subjektive formodninger og moraliserende holdninger.
(Jens Bay)
Publikasjoner
Skoletilbudet Ulven i Aftenposten 13.juni 2024
Aftenposten publiserte 13. juni 2024 en forsideartikkel om skoletilbudet Ulven i Oslo.…
Skoletilbudet Ulven i Aftenposten 13.juni 2024
Aftenposten publiserte 13. juni 2024 en forsideartikkel om skoletilbudet Ulven i Oslo.…
Konsekvens og eksistens
Her kan du laste ned PDF-filer av eldre utgaver av tidsskriftet.…
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
Her kan du lese sammendraget av Tor Freyrs artikkel.…