Årskonferansen 2019

Vitskøl Kloster

Utdannelse fremfor behandling

I konsekvenspedagogikken settes et tydelig skille mellom utdannelse og behandling, og Jens Bay fremhever at behandling ikke er en pedagogisk oppgave. Det er imidlertid en eksplisitt pedagogisk oppgave å legge til rette for at barn og unge skal lykkes i sine livsprosjekter. I en tid der depresjon og angst er blitt vanlige plager blant ungdom, undersøker årskonferansen 2019 hva som ligger i setningen ”utdannelse fremfor behandling”.

Formålet med årets konferanse er å problematisere denne grensen, og å belyse grenseoppgangene mellom fagfeltene konsekvenspedagogikk og psykologi. Hvordan skal konsekvenspedagogen forholde seg til barn og unge med psykiske lidelser?

Fagartikler:

Jens Bay

Pædagogik handler om at styrke individets vilje til at ville noget andet end det, det hidtil har gjort, da vi ikke kan nå længere end elevernes vilje rækker.